Kompenzační pomůcky - (nejen) pro uživatele KI resp. Příspěvek na zvláštní pomůcku pro osoby se zdravotním postižením

V obecné rovině upravuje podmínky nároku na kompenzační pomůcky zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a prováděcí vyhláška k tomuto zákonu č. 388/2011 Sb.

Přehled kompenzačních pomůcek, na které je možné žádat o příspěvek, stejně jako přehled zdravotních postižení opravňujících k přiznání příspěvku najdete níže a doporučuji věnovat mu zvýšenou pozornost.

V praxi jde totiž o to, že nárok je posuzován vždy S KOMPENZACÍ, tj. se sluchadlem nebo kochleárním implantátem. Dítě/uživatel KI, který již se svojí pomůckou umí dobře pracovat a přináší mu dobrý užitek = poslech, se tak dostává nad úroveň požadovaných sluchových ztrát a jeho žádost může být snadno zamítnuta.

Bohužel v odvolání nemá smysl vysvětlovat, jak je pro vaše dítě pomůcka prospěšná, proč ji potřebuje (integrace, zapojení do dění ve společnosti, do kolektivu dětí, edukace sluchu atd.) ani to, proč si ji z finančních důvodů nemůžete zakoupit z vlastních prostředků. Nárok je pouze a výhradně podmíněn odpovídající ztrátou sluchu.

O příspěvek na kompenzační pomůcku můžete požádat od 1 roku věku dítěte (tj. v měsíci jeho 1. narozenin) nebo kdykoli později, když víte, že máte zajištěny doklady o jeho tzv. dlouhodobě nepříznivém zdravotním stavu, tj. takovém stavu, který trvá nebo podle poznatků lékařské vědy bude trvat déle než 1 rok.

Vždy je třeba počítat se spoluúčastí, která činí 10 % z předpokládané nebo již zaplacené ceny. Je-li žadatel nemajetný a má malé příjmy, je možné požádat o snížení částky. Doplatek však vždy činí nejméně 1 000 Kč. 

U pomůcek v ceně do 10 tis. Kč je třeba počítat s povinností doložit příjmy žadatele a společně posuzovaných osob.

U pomůcek, jejichž cena je vyšší než 10 tis. Kč se příjem dokladovat nemusí, je však třeba počítat s vyšší spoluúčastí (tj. 10 % z ceny), o snížení spoluúčasti na max. 1000 Kč je možné požádat, avšak opět po doložení příjmů.

Zákon nedovoluje přispět na pomůcku, která je zdravotnickým prostředkem (tj. přispívá na ni zdravotní pojišťovna) a to ani v případě, že pojišťovna hradí jen malou část ceny. Není tedy možné o doplacení nebo o přispění požádat úřad práce. Na něco, co by měla hradit nebo hradí zdravotní pojišťovna, vám zkrátka úřad práce příspěvek nedá.

Úřad práce může poskytnout příspěvek na pomůcku v jejím ZÁKLADNÍM provedení, tj. jedná-li se o pomůcku s různými komponenty a doplňky, pořídit si je můžete, ale počítejte s tím, že výše příspěvku se bude vždy odvíjet od „základní“, tj. nejlevnější nabídky, vše, co je navíc budete muset doplatit z vlastních prostředků.

Stejně tak úřad práce přispívá vždy na tzv. nejlevnější vhodnou pomůcku. Tj. mělo by jít o takovou pomůcku, která splňuje kritéria daná zákonem, ale jedná se o levnější značku, obyčejnější (často i výběhový) model apod.

V praxi tyto dvě podmínky (základní model a „nejlevnější vhodná“ pomůcka) bývají zdrojem největších diskusí i konfliktů při jednání s úřadem práce. Zejména pak v souvislosti se žádostmi o příspěvky na mobilní telefony, ale i světelné signalizace domovního zvonku či pláče dítěte.

Úřady se snaží přispět na lacinější značky tipu Samsung nebo Xiaomi, žadatelé pak celkem logicky chtějí příspěvek např. na Apple.

U světelné signalizace je pak otázkou, zda by mělo základní provedení obsahovat i kameru, aby neslyšící maminka nemusela běhat k děťátku na každé psí štěknutí či bouchnutí dveří, když signalizace pláče dítěte reaguje na všechny okolní zvuky.

Postupy úřadů se v těchto věcech bohužel různí a jedinou cestou jak s úřady o těchto věcech vyjednávat, je podat odvolání a v něm svou žádost (a to, proč o konkrétní značku, provedení či „doplněk“ pomůcky žádáte a, proč je nezbytný) náležitě zdůvodnit.

Tato jednání jsou však bezpředmětná, pokud nesplníte základní kritérium a tím je zdravotní stav. 

Zdravotní stav

V zákoně (č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením) je uveden seznam diagnóz, která nárok na pomůcku zakládají. V podstatě jsou to tyto 3:

a) oboustranná úplná hluchota, neschopnost slyšet zvuky a rozumět řeči ani s nejvýkonnějším sluchadlem nebo přetrvávající neschopnost slyšení po implantaci kochleární nebo kmenové neuroprotézy,

b) oboustranná praktická hluchota, ztráta sluchu při tónové audiometrii v rozsahu 70 – 90 dB, zbytkový sluch se ztrátou slyšení 85 – 90 %, sluchově postižený je schopen vnímat zvuk mluvené řeči jen se sluchadlem, ale rozumí jí jen minimálně (z 10 – 15 %), přes používání kompenzační pomůcky nebo po implantaci kochleární nebo kmenové neuroprotézy,

c) těžká forma hluchoslepoty, kombinované těžké postižení sluchu a zraku, funkčně v rozsahu oboustranné těžké nedoslýchavosti, kterou se rozumí ztráta sluchu v rozsahu 56 – 69 dB, ztráta slyšení 65 – 84 % až ztráta sluchu v rozsahu oboustranné hluchoty a ztráta zraku v rozsahu těžké slabozrakosti obou očí, kterou se rozumí zraková ostrost s optimální korekcí v intervalu 3/60 (0,05) – lepší než 1/60 (0,02).

Zákon, resp. příloha č. 1 vyhlášky č. 388/2011 Sb., k tomuto zákonu také velmi přesně vymezuje, na jakou kompenzační/zvláštní pomůcku je možné získat příspěvek:

  • signalizace bytového zvonku, signalizace domovního zvonku, včetně instalace – abc,
  • signalizace pláče dítěte, včetně instalace – abc,
  • speciální programové vybavení (aplikace do telefonu, programy do osobního počítače) pro edukaci a reedukaci sluchu umožňující nácvik mluvení, odezírání nebo znakového jazyka – abc,
  • individuální indukční smyčka – b,
  • elektronická orientační pomůcka pro nevidomé a hluchoslepé, – c,
  • elektronická komunikační pomůcka pro nevidomé a hluchoslepé (stolní mobilní telefony,
  • zvětšená klávesnice,… – c,
  • zařízení pro reprodukci rozhlasu a TV, – bc,
  • telefonní zesilovač. – bc,
  • zařízení pro vizuální komunikaci – ab.

Písmena, která vidíte u každé ze zvláštních pomůcek, značí to, jaké sluchové postižení by měl mít žadatel o příspěvek, aby mu nárok na tento příspěvek mohl vzniknout (viz seznam diagnóz výše).

Důležité poznámky

  • Úřad práce nemůže přispět na pomůcku, která není v seznamu uvedena. Může však přispět na pomůcku, která je pomůckou tzv. srovnatelnou. Pokud tedy najdete pomůcku, která v seznamu není, ale co do funkce a využitelnosti je možné ji považovat za „srovnatelnou“ s některou pomůckou ze seznamu, úřad práce by na ni příspěvek poskytnout měl. Pochopitelně při splnění „zdravotní indikace“.  „Srovnatelnost“ je však třeba úřadu pečlivě zdůvodnit. 
  • Pečujete-li o malé dítě, které potřebuje některou z pomůcek, nezapomínejte při podávání žádosti poukázat na to, že malé dítě byť vybavené posledním modelem KI neumí ještě plně využít potenciál této pomůcky. Pomůcka mu tedy nemusí přinášet takový prospěch jako člověku staršímu, který si již pomůcku umí správně nastavit, ví, jak správně „poslouchat“, jaké zvuky slyší apod. 
    • Upozorněte na to, resp. nejlepší by bylo, aby na upozornil lékař Vašeho dítěte a napsal tuto skutečnost do lékařské zprávy. 
  • Úřad práce přispívá na pomůcku v základním provedení, tj. na pomůcku „nejlevnější vhodnou“. Žádáte-li o pomůcku dražší, kvalitnější a dražší model, odůvodněte, proč nemůžete lacinější model nebo typ využít. Své zdůvodnění formulujte tak, že pro vaše dítě ne „nejlevnější vhodný“ tento typ/model a to proto a proto. Věc má šanci na úspěch, když uvedete argumenty, které směřují k tomu, že lacinější model by dítě nemohlo využívat např. proto, že mu chybí některá důležitá funkce apod.
  • „Tlačí-li“ Vás úřad práce do toho, abyste zakoupili pomůcku v tzv. výběhovém typu, pomůcku, která již není na trhu (často se stává, že úředníci využívají neaktualizované seznamy se zastaralou nabídkou pomůcek), požádejte v prodejně, aby Vám potvrdili (písemně a opatřili razítkem obchodu), že daná pomůcka již není k dostání. 
  • Nezapomínejte na to, že jednáte s úřadem/úředníky. O cokoli tedy žádáte, cokoli odmítáte, byť to považujete za samozřejmě a „každému jasné“, v případě úřadu musíte odůvodnit písemně a nejlépe dokladem s razítkem (lékaře, obchodu, autorizovaného servisu apod.). 

 

Žádost

Žádost podávejte na úřad práce v místě bydliště. Kontakty na úřady práce najdete zde: https://www.uradprace.cz/web/cz/kontakty-2

Formuláře pro podání žádostí najdete zde: https://www.mpsv.cz/web/cz/-/zadost-o-prispevek-na-zvlastni-pomucku

Pozor, pamatujte na to, že u pomůcek, jejichž cena je do 10 tis. Kč je třeba vyplnit i formulář pro doložení příjmu.

Máte-li datovou schránku, můžete na tomto webu formulář nejen vyplnit, ale také jej rovnou podat.

Nemáte-li datovou schránku, můžete jej zde vyplnit, poté vytisknout a podat prostřednictvím podatelny.

Doporučuji podávat buď 2 kopie – jednu si nechat potvrdit a uschovat nebo po orazítkování podatelnou požádat o fotografii – např. mobilním telefonem – foťte tak, ať je jasně vidět datum podání a hlavička žádosti, aby bylo jasné, oč jste žádali a kdy.

Je to pojistka pro případ, že by úřad práce vaši žádost ztratil nebo by se řízení táhlo neúměrně dlouho.

Poznámka: U malých dětí můžete první žádost podat nejdříve v měsíci, kdy dítě slaví první narozeniny (nárok podle zákona č. 329/2011 Sb., může vzniknout až od 1 roku věku).

Kam se obrátit na pomoc?

Pokud by vám bylo cokoli nejasného, můžete mne kontaktovat prostřednictvím bezplatné Poradny Moravskoslezského kruhu na https://www.mskruh.cz/

Zadat dotaz můžete zde: https://www.mskruh.cz/poradna/socialne-pravni-poradna-pro-pecujici/zadani-dotazu

Nebo si se mnou můžete domluvit schůzku v občanské poradně Společnou cestou www.spolcest.cz, kde pracuji na zkrácený úvazek. Schůzku je však třeba předem objednat.

Aktuální k 12/2024. Vypracovala Mgr. Jitka Koutová, DiS.