Škola a vzdělávání

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením podporují speciálně pedagogická centra (SPC) pro sluchově postižené. Jejich seznam naleznete například v Katalogu podpůrných opatření.
SPC poskytují podporu dětem se sluchovým postižením již od raného věku. Rodiče mohou své dítě přihlásit do SPC prakticky kdykoli, jakmile je zjištěno sluchové postižení nebo porucha komunikace na podkladě vady sluchu. Včasné zapojení do péče SPC je klíčové pro optimální rozvoj komunikačních schopností dítěte.

SPC poskytují podporu dětem se sluchovým postižením již od raného věku. Rodiče mohou své dítě přihlásit do SPC prakticky kdykoli, jakmile je zjištěno sluchové postižení nebo porucha komunikace na podkladě vady sluchu. Včasné zapojení do péče SPC je klíčové pro optimální rozvoj komunikačních schopností dítěte.

Podmínky pro přihlášení dítěte do SPC se specializací na vady sluchu:

  1. Diagnóza sluchového postižení: Dítě by mělo mít potvrzené sluchové postižení nebo poruchu komunikace související se sluchovým postižením.
  2. Žádost rodičů: Rodiče (zákonní zástupci) podají žádost o poskytnutí poradenské služby v SPC.
  3. Doporučení odborníků: K žádosti je vhodné přiložit zprávy od ORL lékaře, foniatra nebo jiných specialistů, které potvrzují sluchové postižení dítěte.

 

SPC nabízejí různé služby, včetně speciálně pedagogické a logopedické diagnostiky, individuální intervence, poradenství pro rodiče a metodické podpory pro školy. Pokud například uvažujete o přihlášení dítěte se sluchovým postižením do mateřské školy, může Vám SPC pomoci v komunikaci se školou a přípravou vhodných podmínek pro plnohodnotné zapojení dítěte.

SPC podporují vytvoření vhodných podmínek pro dítě se sluchovým postižením vytvářením tzv. Doporučení školského poradenského zařízení, ve kterém škole popíší potřeby dítěte a vhodné úpravy prostředí i výuky.

Doporučení obsahuje:

  • Převažující stupeň podpůrných opatření
  • Informaci, zda jde o stav trvalý
  • Návrh organizační formy vzdělávání (s nebo bez Individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  • Termíny včetně data platnosti doporučení
  • Závěry vyšetření žáka – stručný abstrakt (obsahuje základní informace o dítěti, závažnosti jeho sluchové vady a komunikačních dovednostech).
  • Vyhodnocení IVP
  • Podpůrná opatření
    • Metody výuky: U dětí se sluchovým postižením se může jednat například o doporučení využívat názornost a vizualizaci, prožitkové učení, opakování informací, možnost doptat se na nejasné či chybějící informace, podporovat rozvoj slovní zásoby, obtíže mohou nastat při diktátech, ústním zkoušení či ve výuce cizího jazyka. Problematická může být pro dítě rychle se měnící situace ve třídě, kdy nemusí být schopen rychle zareagovat, což ho může znevýhodňovat a unavovat.
    • Forma vzdělávání
    • Organizace výuky: Například výběr místa k sezení, navýšení času na vypracování úloh, zajištění vhodných poslechových podmínek a možnosti individuálních konzultací s učitelem.
    • Hodnocení žáka – obvykle obsahuje informace o problematických oblastech znalostí. U dětí se SP se jedná typicky o znalost ustálených obratů, frází, synonym, přenesených významů, idiomů a podobně. Žáci se SP obvykle potřebují vizuální podklad při zkoušení, neměli by například vypracovávat úlohu založenou jen na poslechu (nejhorší je v tomto směru poslech ze záznamu)
  • Podpora vzdělávání jiného druhu
  • Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání – Může jít například o prodloužení času na řešení úloh či možnost vzít si k ruce slovník.

 

V SUKI jsme uvažovali nad tím, jak rodičům i učitelům dětí se sluchovým psotižením co nejlépe pomoci. V rámci projektu Zážitkem k porozumění jsme vytvořili metodickou publikaci, animace, videohospitace i stručné brožury pro rodiče a učitele, které můžete využít.

ZÁŽITKEM K POROZUMĚNÍ