Mám ve třídě dítě s kochleárním implantátem

Děti, žáci a studenti se sluchovým postižením jsou ve značné míře zařazováni do inkluzivního prostředí běžných škol. V rámci práce s dítětem je vhodné dodržovat základní podmínky pro úspěšnou inkluzi.

Ještě před samotnou prací s dítětem se sluchovým postižením je důležité vědět:

  • jak velká je sluchová ztráta a o jaký typ postižení se jedná
  • jaký dopad má sluchové postižení na komunikaci dítěte
  • jaký je rozsah sluchových ztrát
  • kdy byla dítěte indikována kompenzační pomůcka, případně kdy došlo ke kochleární implantaci
  • z jakého rodinného prostředí dítě pochází (slyšící x neslyšící rodina)
  • mít základní informace o kompenzačních pomůckách dítěte

DESATERO PEDAGOGA

  1. dbát na pravidelné a celodenní nošení kompenzační pomůcky (KI, sluchadla)
  2. základní znalosti o dané kompenzační pomůcce – pedagog by měl znát danou kompenzační pomůcku a vědět, jak si poradit v případě obtíží (např. vybitá baterie)
  3. v případě, že má žák k dispozici bezdrátovou technologii, dodržovat její pravidelné využívání během celého dne (ve výuce, ve školní družině, na exkurzi, venku, …)
  4. zajistit ve třídě vhodné poslechové podmínky (eliminace okolních ruchů, situování třídy do vnitrobloku, nástěnky, závěsy, …)
  5. vhodné uspořádání zasedacího pořádku a usazení žáka tak, aby měl přehled jak o vyučujícím, tak i o ostatních spolužácích
  6. užívání vhodných vyučovacích metod – vizualizace a strukturalizace učiva
  7. dodržování základních komunikačních pravidel 
    • komunikace čelem k dítěti 
    • vždy mluví pouze jeden 
    • ujišťování o pochopení zadání 
    • opakování odpovědí ostatních žáků 
    • důležité pokyny zapisovány na tabuli  
    • správná artikulace a tempo řeči 
  8. spolupráce mezi ostatními pedagogy, předávání informací 
  9. spolupráce s příslušným SPC, případně asistentem pedagoga, rodiči  
  10. seznámení ostatních žáků s problematikou sluchového postižení

Mnoho důležitých informací se dozvíte v materiálech, které byly pro učitele dětí se sluchovým postižením vytvořeny v rámci projektu Zážitkem k porozumění. Naleznete je v knihovně tohoto webu nebo pod záložkou projekty.