Komunikace s dítětem se sluchovým postižením

Máte v péči dítě se sluchovým postižením a přemýšlíte, jak s ním co nejefektivněji komunikovat? Nebo máte v péči dítě, jehož rodiče jsou neslyšící? Níže naleznete základní rady a tipy, jak správně komunikovat a jaké zásady dodržovat.

Upoutání pozornosti je jedna z nejdůležitějších věcí při práci s dítětem se sluchovým postižením. Je žádoucí vyvarovat se komunikace v případě, že nemáme získanou jeho pozornost. Pozornost lze navázat například poklepáním na rameno, navázáním očního kontaktu, oslovením, případně zamáváním, pokud dítě není v našem dosahu.

Komentování všeho, co děláme my nebo dítě, je jednou z nejzákladnějších součástí správné komunikace. Dítě si díky komentování osvojuje nové pojmy přirozenou cestou a umí si tyto pojmy spojit s konkrétními činnostmi nebo předměty. 

Svoji výpověď vždy zjednodušujeme individuálním potřebám dítěte. Vždy bychom měli být pouze o „krok napřed“ před dítětem, vyvarovat se dlouhých souvětí, případně neznámých a abstraktních slov. O věcech a situacích mluvme vícekrát za sebou. 

Vhodné je také spojování nového pojmu s předmětem nebo obrázkem, případně znakem. Vše se snažíme dítěti vizualizovat

Znakování je vhodné i v době, kdy už dítě verbálně komunikuje. Znaky mohou být pro dítě oporou ve chvíli, kdy si fixuje nové pojmy, případně nemá možnost mít v dané chvíli svoji kompenzační pomůcku. 

V případě, že dítě vysloví slovo, případně větu špatně, na chybu neupozorňujeme, ale zopakujeme sdělení ve správné formě. 

V případě, že dítě něco žádá, je dobré zkoušet tzv. „zapomínání“, které donutí dítě si o danou věc říct, nikoli pouze ukázat. Je vhodné dávat na výběr z uzavřeného souboru předmětů. Dále se můžeme doptávat na detaily toho, co dítě požaduje, čímž jej vystavujeme dalším verbálním zkušenostem.

V případě komunikace dáváme dítěti dostatek času na odpověď. Nezahlcujeme zbytečně množstvím doplňujících otázek. 

Důležité je se ujistit, že nám dítě správně porozumělo. Zde se neptáme pouze uzavřenou otázkou „Rozuměl jsi?“, ale pokládáme dítěti doplňující otázky, u kterých musí přemýšlet o tom, co se právě dozvědělo. 

 
Mind mapa na téma: zásady komunikace s dítětem