Rehabilitace sluchu

Po operaci nastává klidový režim, během kterého se pooperační rána hojí v délce zhruba 4-6 týdnů. Po zahojení rány vaše dítě dostane vnější část kochleárního implantátu (zvukový procesor), který bude zapojen klinickým inženýrem u prvního programování. Při tomto procesu je důležitá souhra klinického inženýra a logopeda, který programování provádí. Aby rehabilitace měla úspěch, je důležitá spolupráce rodiny. Úspěch rehabilitačního programu závisí na několika faktorech: věk, doba vzniku sluchové vady, další přidružené vady, inteligence, nadání pro jazyk a řeč.

U prvního nastavování klinický inženýr vás seznámí s funkcí zvukového procesoru a předá veškeré informace. Podrobně vám vysvětlí obsluhu ke kochleárnímu implantátu. Dodá vám k tomu příslušenství („kufřík“) se základními díly, které jsou zahrnuty v základním balíčku (náhradní akumulátor, náhradní cívka, nabíječka, sušička, sada k údržbě, informační brožurka aj., záleží na značce a typu kochleárního implantátu).

Programování procesoru probíhá zpočátku v krátkých intervalech (většinou 1x za týden, 1x za 14 dní), poté se rozestupy prodlužují podle potřeby dítěte. Jedná se o dlouhodobý proces, někdy i náročný pro samotné dítě, které se učí rozeznávat zvuky a mluvit.

Jaké bývají reakce dítěte na první zvuky? Dítě, které nikdy v životě neslyšelo, může začít plakat, ztuhnout, schovávat se k rodiči… Jiné děti se mohou i usmát. Reakce dětí bývají různorodé. Jsou i situace, kdy dítě nedává vůbec najevo na reakci zvuků – neznamená to, že nic neslyší. Je to teprve začátek dlouhé cesty, je to něco nového, s čím se dítě musí naučit žít. Aby dítě mělo motivaci a spolupracovalo, nastavování probíhají formou her. Během programování jsou u dítěte stimulovány nejprve tiché zvuky a inženýr spolu s logopedkou ho učí, aby když zvuk skončí, pustilo například autíčko po dráze, kuličky do misky nebo navléklo na kužel nějaký kroužek, vhodilo kostku do nádobky, a podobně. Nejprve se začíná s nejtiššími zvuky, tj. nejnižší intenzitou elektrických impulzů, které vyvolá sluchový vjem u dítěte. A takhle postupně jsou přidány hlasitější zvuky, které jsou pro uživatele ještě snesitelné, ale ne už nepříjemné. V první fázi se dítě nejdříve učí zvuky slyšet, později poznávat a rozlišovat. V další fázi poslouchat řeč a porozumět jí. První náznaky v porozumění řeči u dítěte rodiče vypozorují zpravidla za několik týdnů až měsíců po implantaci, ale vždy záleží na věku, schopnostech a spolupráce dítěte. Tímto způsobem se nastavuje jedinečná „zvuková mapa“ u uživatele KI, která se během dalších návštěv neustále upřesňuje. U malých dětí se nastavování dělá logicky postupně, protože nejsou schopny dávat přesnější odpověď jako větší děti nebo dospělí pacienti.

Platí se něco za nastavování? Nastavování je plně hrazeno zdravotní pojišťovnou, rodiče nic neplatí.

U některých dětí je potřeba intenzivní logopedická péče, zvýšená spolupráce rodičů během tréninku slyšení, ale to vždy záleží na okolnostech a šikovnosti dítěte.